muhasabah

salam perjuangan .

Hari ini aku tak ada kuliah.Tentunya ada masa untuk aku bermuhasabah segala aktiviti yang telah aku lakukan sebelum ini.Baik kuliah, majlis-majlis ilmu , majlis-majlis yasin, mesyuarat dan kerja kerja kebajikan dan kemasyarakat.

Kuliah:

Cuti-cuti sekolah begini biasanya tiada kuliah. Tetapi ramai kawan-kawan yang bekerja dan tidak berkesempatan mendengar kuliah sebelum ini , teringin juga mengisi masanya dengan sempurna.Ramai mana aku tidak pasti . Aku berkeyakinan mereka akan mengambil kesempatan ini.
Setiap hari kecuali Jumaat dan Sabtu , kuliah ini berkaitan dengan aqidah , ibadah dan akhlaq. Rujukan dari quran dan hadith.

Majlis yasin:

Atas pemintaan sahabat sahabat, majlis ini diadakan tidak mengira waktu. Terkadang setiap hari jumaat, adakalanya sebelum kuliah dan selepas kuliah. Sekurang kurangnya masyarakat di sini tahu cara mudah untuk mendapat pertolongan Allah iaitu memberi makan (sedeqah) , bersilaturrahim dan doa mendoakan antara satu sama lain. Majlis yasin ini meliputi apa yang disebut tadi. Bukan suka suka nak baca tetapi cara untuk mencari keberkatan dan keampunan dari Allah. Kita buat begini kerana rata rata tidak tahu kepada siapa nak diajukan pertolongan, ke mana hendak ditaburkan sedekah dan membayar kafarah atau fidyah .Lebih malang lagi cara hidup 'engkau--engkau , aku--aku ) membarah dan penyakit ini perlu dikikis dari sanubari ahli masyarakat. Dengan adanya majlis seperti ini silaturrahim dapat diperbaiki.

Banyak kaedah dibuat semasa majlis ini dijalankan. Yang menjadi masalah, tidak ramai ustazah yang hendak melibatkan diri secara aktif. Permulaan dengan Istigfar , 3 kali atau 11 kali . Membaca Fatihah dan ayat Qudsi kemudian surah Yasin . Bila membaca ayat ayat Allah , hati hendaklah kusyu' dan sambil berdoa secara sunyi (bil Qalbi) . kemudian baca surah surah pendek dan disudahi dengan doa. Ruang waktu yang ada boleh diisi dengan tazkirah atau kupasan ayat ayat Quran dan tidak semestinya ayat dari surah Yasin. Ini pun perlu diambil cakna oleh ketua masyarakat. Bukan senang hendak berubah dari kejahilan kepada keilmuan. Ilmu dapat menjadikan satu satu kaum itu mulia.

Mesyuarat.

Semua kerja-kerja yang melibatkan orang ramai perlu kepada perbincangan ,pertukaran pendapat ,kesefahaman dan kesepakatan tindakan. Biasa mesyuarat itu gelanggang yang paling baik. Ketua atau setiausaha akan memanggil sesiapa yang layak duduk dalam majlis mesyuarat. Tujuan mesyuarat mestilah diketahui oleh kedua belah pihak samada yang memanggil atau yang dipanggil. Garis panduan, agenda dan keputusan mesyuarat mesti terancang masa dan tersusun atur dengan baik .Kesilapan yang banyak berlaku dalam satu satu mesyuarat yang aku terlibat sertainya.
1.Panggilan mesyuarat pada saat akhir.
2.Agenda mesyuarat tidak ada.
3.Pengendalian mesyuarat tidak cekap'.
4.Pembahagian masa tiada dan berlaku pembaziran masa.
5.Panel mesyuarat tidak ditetapkan lebih dahulu.
6.Keputusan sesuatu perbincangan sukar diperolehi.
7.Ahli mesyuarat tidak bersungguh melibatkan diri didalam perbincangan.

Melihat kepada faktur di atas , kadang kadang aku serik untuk bermesyuarat. Kini aku cuba usulkan supaya berlaku sedikit perubahan pengendalian mesyuarat. Apa yang aku utarakan ini tidak melibatkan badan-badan berkanun, berorganisasi besar-besar tetapi yang berlaku di peringkat bawah atau masyarakat kerdil, kampung-kampung dan organisasi kecil . Jadikan mesyuarat itu satu medan yang dapat merubah kepincangan ,kemunduran dan kebejatan yang berlaku di sekitar perkampungan kita.

Kerja kebajikan.

Apabila aku pulang dari mana-mana kuliah ,untuk menyediakan mekan tengahari bagi keluarga mudah sangat.Tidak sempat masak boleh beli lauk dari mana mana restoran di pekan berhampiran.Aku sering dikunjungi peminta peminta sedekah.Waktu antara 12 hingga 2 petang lazimnya akan terdengarlah orang memberi salam.Seminggu tu ada dua tiga kali si fakir datang .Ada datang seorang diri dan ada berdua, ada yang bewa anak sorang dan ada yang bawa keluarga yang cacat. Huh...Rasa macam rumah aku ni rumah kebajikan masyarakat.buat apa ramai sangat peminta sedekah. kan Terengganu ni kaya raya.Boleh buat stadium merekah, boleh buat stadium roboh ,boleh buat msajid berjemaah disebuah pulau, boleh buat taman taman perumahan dalam air. Pendek kata fantasi jadi realiti tu ada di sana sini.Ngapa ramai lagi yang mengemis di mukapintu rumahku.

Tangan yang memberi lebih baik dari yang mererima. Bila datang orang yang meminta minta ,kabulkan permintaannya nescaya Allah mengkabulkan pertolongan di akhirat nanti.Itu aku faham dan aku buat .Tetapi kalau selamanya macam ini, tidak baik untuk orang yang suka meminta minta.Dharurat aku boleh terima. Adakah mereka tahu akibat amalan ini diakhirat nanti? Tak tahu tak apa.Di mana tanggung jawab pemerintah ? Di mana tanggungjawab amil amil qaryah ? Jangan bebankan tanggungjawab ini kepada masyarakat semata-mata.

Tangan yang memberi lebih baik dari yang menerima.Aktiviti yang dijalankan oleh perkumpulan kami ialah memberi sumbangan makanan dan bantuan kewangan kepada fakir miskin di kampung kami. Dana dari kawan kawan dikumpulkan. Kita beli barang keperluan seperti beras, gula ,minyak dan lain lain. Hamper bantuan itu kita serahkan dari tangan ke tangan. Berbicara penyedap hati dan memberi seikhlas budi.Aku seronok dan kawan kawan pun seronok berbuat kerja kebajikan ini.Cuma kita tidak ada duit berjuta-juta.Andainya aku dimurahkan rezeki mahu aku kutip anak anak yang tidak mampu belajar kerana miskin dan hantar ke pusat pengajian yang dapat menjadikan mereka berilmu ,beriman dan bertaqwa.

0 comments:

Post a Comment